En lampa och vackra ord

Idag har jag känt mig glad, till och med två gånger! Det var så härligt, och jag ler när jag skriver det. Minns ni att jag skrev om en lampa som jag ville ha, men som var alldeles för dyr? Lampan heter liv och är designad av Jonas Bohlin och kostar 5000 kr. Helt galet dyrt! Om ni vill se den live, så hänger den i ett av skyltfönsterna på Svensson i Lammhult vid Järntorget.





Men, idag har jag gjort en liten kopia alldeles själv! Jag bad Carl leta reda på en gammal lampskärm på jobbet, som självklart skulle ha en passande trådstomme för mitt lilla projekt. Han hittade en och tyget som satt på revs av så det blev ett alldeles kalt skelett.



Sen hade jag tänkt köpa tyll i en tygaffär men så hittade dessa gardiner (Lill heter de) på IKEA för 39 kr. Jag köpte två paket.

Jag klippte av alla fyra gardinlängder i olika längder för att få lite mer liv och rörelse i lampan. Sedan använde jag mig av de sydda kanalerna (där gardinstången egentligen ska sitta) och trädde igenom elastiskt band som jag fått av svärmor. För att det skulle gå lite smidigare att få igenom bandet så knöt jag det runt en tumstock (det var det som låg närmst och jag kände mig lite som Macgyver) och på så sätt gick det mycket snabbare.





När jag fått igenom bandet på varje gardinlängd drog jag åt det så att tyget veckades och knöt det runt lampskelettet, varje tyglängd för sig. Jag tyckte dock att det blev lite tunt med bara fyra lager så jag tog det tyget som blivit över och bara tryckte in det innanför de elastiska banden som satt på de längder som jag redan fäst på lampskelettet. Till slut blev det åtta lager. Sedan använde jag en sladd från en gammal taklampa som inte användes just nu, och fäste den i min egengjorda lampskärm. Sen hängdes den upp i vårt nya sovrum. Här ser ni resultatet. Och vill ni se min live, så får ni helt enkelt komma och hälsa på mig!

Det tog ungefär 2 timmar att göra och priset för min lampa blev ynka 78 kr! Jag är supernöjd!




Så, det var det första som gjorde mig glad idag. Det andra var ett jättefint mejl från en gammal kollega. Åh, så glad jag blev! Hon skrev så fina och snälla ord och det var så skönt att läsa att det finns andra människor i ens omgivning som gått igenom ungefär samma känslor. Tack snälla du!


Kommentarer
Postat av: Kalle

snajsigt o smart, va ju som du sa sist!

karin på jobbet gjorde ett sånt här bord själv

http://svenssons.se/2-varumarke/1025-kallemo/781-concrete_jungle/1736-bord.aspx



kostade ju inte 36 000 iaf...

Postat av: Moi

Bra jobbat! :)



Såg en kommentar från dig hos Engla o klickade mig hit, ville bara lämna ett hej... Läst nästan alla dina inlägg o ville även säga att jag verkligen känner igen mig i så mycket av det du skriver... Om ångest, om att känna sig ensam... När jag sedan läste inlägget om att du kommer sakna Hemköp o spårvagnen hem så började jag skratta... Själv flyttade jag från Masthugget till Lunden o kände precis samma sak när det begav sig... Men 60-bussen är helt oki... :)



Håller tummarna för att 2010 blir ett riktigt bra år för oss båda!

2010-01-06 @ 19:23:04
Postat av: Azade

Vet du, att efter allt och alla år....så har du fortfarande en plats hos mig? Kanske konstigt...eller inte, men så är det.



Har sett att du verkar ha det lite jobbigt just nu. Vill du, så finns jag här.



Kramar

2010-01-07 @ 20:30:25
Postat av: aleksandra



tack själv, ditt mail var MINST lika fint!

Herrejesus, vilken lampa!!! Vem behöver designade dyra lampor när du finns? Inspiration, tack:) (precis sånt du behöver göra nu tror jag, sätta fart på din kreativa sida)



Kram!!

2010-01-08 @ 22:38:57
URL: http://poweroflove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0